Berita

Rakaman semula “Buat Insan Tersayang” popularkan Ahmad Syafiq dan Wawa Shazwa

 

Lagu-lagu lama yang segar dari tahun 1990-an sedang dirakam semula dengan susunan muzik baru dan dinyanyikan oleh penyanyi baru, yang semakin menjadi trend dalam industri muzik tempatan. Rakaman semula lagu-lagu lama, seperti “Mahligaimu Dari Airmataku,” “Mengintai Dari Tairai Kamar,” “Tragedi Cinta,” “Resah Kerinduam,” dan “Dalam Diem Aku Mencintaimu,” terbukti mendapat sambutan hangat pendengar hari ini dan menjadi siulan generasi baru.

 

Baru-baru ini, syarikat rakaman Nova Music tidak ketinggalan merakam semula lagu popular, “Buat Insan Tersayang,” yang dinyanyikan oleh Ashira dan Eddie Hamid sebelum ini. Lagu Eddie Hamid yang diterbitkan pada tahun 2000 dirakam semula oleh penyanyi muda Ahmad Syafiq dan pendatang baharu Wawa Shazwa.

 

Ahmad Syafiq, 22, yang menduduki tempat kedua dalam ‘Lagu Cinta Kita’ musim kedua berkata, dia terkejut apabila menerima tawaran untuk merakam semula lagu “Buat Insan Tersayang.” Tambahan pula, menurut Syafiq, dia tidak biasa mendengar lagu tersebut walaupun mengetahui sejarah lagu tersebut yang pernah mencipta fenomena.

 

“Pada mulanya, saya terkejut dan takut kerana genre lagu ini sangat berbeza dengan lagu-lagu lain yang pernah saya rakamkan.” Lagu ini nampaknya mempunyai perisa dangdut. Walau bagaimanapun, ini adalah balada yang menyedihkan. Kami memberi nafas baru kepada lagu itu dengan susunan rancak versi terbaru ini, tetapi ia tetap lagu yang menyedihkan. Pada masa yang sama, saya menganggap diri saya bertuah kerana dipilih oleh abang Eddie Hamid kerana lagu ini dikeluarkan pada tahun kelahiran saya, 2000.

 

“Sejak kecil saya jarang mendengar lagu ini, walaupun tahu ia wujud. Saya tidak pernah mendengar lagu ini kerana ia menjadi viral semasa saya kecil, dan saya baru berusia setahun ketika itu. Jadi apabila saya diberi tugas dan peluang untuk menyanyikan lagu ini lagi, saya sangat teruja. Lagu ini juga menyentuh jiwa saya,” katanya.

 

Mengenai trend merakam semula lagu-lagu lama, Syafiq tidak menafikan ia berleluasa sekarang dan secara tidak langsung mampu menyerlahkan lagi namanya di persada muzik bawah air.

 

“Lagu lama dijadikan single baru sekarang ini memang sangat ‘trending’. Ia menjadi seakan satu ‘ombak’ dalam industri seni nyanyian ini. Boleh dikatakan ramai artis baharu macam Fieya Julia, Luqman Faiz, Amsyar Leee, Afieq Shazwan dan Tajul sudah buat. Tidak dinafikan, nama mereka semakin popular setelah menyanyikan semula lagu lama berkenaan. Berkongsi mengenai gandingannya dengan Wawa Shazwa, Syafiq mengakui timbul sedikit kesukaran pada awalnya kerana perbezaan vokal antara mereka.

 

“Saya dapat bekerjasama dengan penyanyi baharu iaitu Wawa Shazwa daripada kumpulan Darul Aman Buskers yang juga artis baharu Nova Music.” Dia menjadi viral di YouTube, jadi digandingkan dengannya buat kali pertama adalah satu kejutan dan kagum. Apa pun, saya cuba sedaya upaya untuk mengajak dia mendengar lagu ini.

 

“Cuma, pada mulanya kami menghadapi sedikit kesukaran untuk menyanyikan lagu ini bersama sebenarnya. Sebab ada perbezaan antara vokal saya dengan Wawa. Vokal Wawa bila makin tinggi makin halus suaranya dan saya jenis vokal yang lebih lantang. Jadi nak menyeimbangkan vokal kami ambil masa juga.

 

“Wawa pandai menggunakan kelebihan yang ada pada suaranya. Dia ada keunikan suara, kalau nyanyi lagu yang ada lenggok-lenggok sebegini, memang ‘makanan’ Wawa sebenarnya. Saya pula kena haluskan sedikit suara supaya tak menjadi macam bapak dengan anak menyanyi. Dari situ, baru nampak macam pasangan kekasih yang menyanyi. Sukar jugalah untuk sesi rakaman lagu ini,” katanya.

 

Sementara itu, Wawa, 22, atau nama sebenarnya Nor Shazwa Atiqah Shamshul meluahkan rasa bertuah apabila dipilih menyanyikan lagu “Buat Insan Tersayang” yang pernah dipopularkan oleh Ashira dan Eddie Hamid.

 

“Perasaan saya apabila dapat lagu lama yang dikeluarkan pada tahun 2000 iaitu tahun kelahiran saya dan dipilih untuk menyanyikan lagu ini sudah tentu berasa bertuah. Ia disebabkan generasi sekarang dan saya sendiri pun tak pernah tahu lagu lama macam itu.

 

“Saya rasa bangga sebab dipilih untuk menyanyikan dan menaikkan semula lagu zaman dulu. Tapi sejujurnya saya tak biasa dengar lagu ini sebab lagu yang lama-lama memang jarang saya dengar. Jadi apabila dapat nyanyi semula lagu ini barulah saya tahu mengenai lagu ini. Rupanya lagu ini seronok, kata-kata dan liriknya sangat menarik,” katanya.

 

Menjadi pengalaman pertamanya merakamkan lagu di studio, Wawa berharap kemunculannya bersama Syafiq menerusi lagu “Buat Insan Tersayang” itu dapat diterima baik.

 

“Walaupun ini sekadar lagu rakaman semula, tapi ia memberikan pengalaman baharu buat saya. Ia sangat berharga dan memberikan banyak ilmu baharu dalam diri. Ternyata ia bukan semudah disangka. Banyak lagi yang perlu saya pelajari jika mahu terus mengorak langkah dalam bidang seni ini.

 

“Terima kasih kepada Nova Music kerana memilih saya untuk menggalas tanggungjawab ini. Terima kasih juga kepada Abang Eddie Hamid kerana membantu sepanjang proses rakaman. Saya berharap lagu ini dapat diterima baik seperti mana ia pernah popular suatu ketika dahulu. Paling penting, saya dan Syafiq sudah memberikan yang terbaik dalam lagu ini dengan cara nyanyian kami tersendiri,” katanya.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button