Berita

LUAHAN ‘HATI’ YANA DAN YONNYBOII

Lagu berbahasa Inggeris “I need u,” yang dikeluarkan pada bulan Mac, mampu menarik minat peminat muzik tempatan. Malah, semakin ramai yang mula menghargai kebolehan YANA sebagai penulis lirik di samping bakatnya sebagai vokalis.

Sejak awal penglibatannya dalam industri muzik tanah air, YANA yang dahulunya dikenali dengan nama pentas Shalma Eliana telah menampilkan diri dengan personaliti muziknya yang tersendiri. Dia masih pergi jauh hari ini, mempertaruhkan kelebihan yang dia ada.

Walaupun vokalis baharu datang dan pergi bagaikan cendawan selepas hujan, imej dan muzik YANA hadir dan pasti strateginya sudah tersusun, terutamanya dari segi lagu-lagu debutnya.

Berikutan penciptaan pelbagai lagu seperti Janji Terindah, Aroma, Rambang, Your Loss, dan I Need You, keluaran terbaru YANA, HATI, dibuat bersama penyanyi rap dan komposer Yonnyboii.

Firma rakaman Universal Music Malaysia mengeluarkan lagu R&B dan reggaeton yang ditulis oleh Yonnyboii dengan lirik yang ditulis oleh Yonnyboii dan Siqma.

Mesej utama lagu HATIini, menurut YANA, 22, nama sebenarnya Shalma Eliana Bruhanutheen, adalah untuk menghargai setiap detik yang diluangkan bersama seseorang, walaupun ia telah menyebabkan anda sakit.

“Lagu HATI ini menghuraikan perasaan seseorang yang berasa ragu, tidak tenteram, dan pelbagai duka  yang  dilalui  oleh  seseorang. Lagu  ini  juga  menerangkan  dan  meluahkan  rasa  kecewa terhadap individu yang tidak pernah mencuba untuk menjaga hati individulain. Dengan harapan khalayak ramai akan memahami dan menjadi lebih peka dan sensitif menjaga hati mereka yang lain.

“Namun,  menerusi  lagu HATI ini,  mesej  utama yang  ingin  diketengahkan adalah  berkompromi untuk seseorang yang sudah menyakiti anda, tetapi anda tahu mereka banyak memikirkan anda dalam hidup dan anda menghargai setiap saat ini. Walaupun disakiti, anda berkompromi untuk keamanan anda sendiri dan sentiasa ada untuk mereka yang memerlukan,” katanya.

Selain itu, YANA mendedahkan Yonnyboii membantu menghasilkan lagu HATI dengan menyumbang idea untuk menjadikannya lebih menarik.

“Lagu ini ditulis di tempat Yonnyboii. Saya masih ingat dia mula menulis lagu ini kemudian saya memutuskan untuk menulis bahagian saya kerana saya akan dapat mengaitkannya dengan lebih lanjut.  Penulisan  lagu  lancar  kerana  saya  dan  Yonnyboii duduk  bersama  dan  melihat  apa  yang paling sesuai.

“Gabungan idea dalam menghasilkan lagu HATI ini memberikan  satu  lagi  sentuhan  segar  agar hasilnya  nanti  bukan  saja sedap  didengar,  tapi  juga  mampu  menarik  perhatian  pencinta  muzik tempatan dan peminat,” katanya.

Bersama-sama bekerja bersama, YANA menyatakan bahawa bekerja dengan Yonnyboii merupakan pengalaman yang berbaloi.

“Proses merakam lagu ini agak menarik.Saya  masih  ingat  memasuki  rumahnya  dan  dia  terus cakap ‘Yana record’. Bahagian korus itu adalah satu yang mengujakan. Pastinya sangat menarik dan menyeronokkan.

“Pada  saya,  Yonnyboii sentiasa   menjadi   sahabat   saya,   dan keserasian  kami ada dalam bekerjasama. Dia membimbing saya dengan pendapat peribadinya dan kamisepakat bersama. Kami juga sentiasa bersetuju mengenai lagu macam mana yang ingin dihasilkan,” katanya.

YANA mendakwa walaupun mengalami kesukaran mencipta lagu HATI kerana masalah kesihatan, YANA bagaimanapun menghargai segalanya dipermudahkan.

“Saya rasa semuanya berjalan lancar tetapi kami menghadapi masalah sepanjang perjalanan nak menghasilkan  lagu  ini.  Ia  berkaitan  kesihatan  dan  lain-lain,  tetapi  Alhamdulillah  kami  berjaya menyiapkannya.

“Saya berharap lagu ini dapat memberi mesej yang baik kepada orang ramai. Untuk mengetahui, tidak mengapa bagi anda untuk mengutamakan keperluan anda bagi ketenangan diri. Saya juga berharap orang akan menyukai lagu ini sama seperti kami,” katanya.

Yonnyboii pula berkata, seronok bekerja dengan YANA dalam lagu HATI.

“YANA memang  sudah  lama  berkawan  dengan saya.  Jadi, pembikinan  lagu  ni  agak  santai  dan semestinya  seronok.  Dan bahagian  korus yang  dinyanyikan YANA adalah  dari ‘first  take’ nyanyiannya. YANA sampai sahaja ke pintu studio kami, kami terus terjah YANA untuk rakam lirik yang kami sudah ditulis.

Bagi saya, cabaran yang YANA dan saya hadapi adalah penukaran ‘verse’, vokal dan ‘flow’ kerana lagu ini sebenarnya sudah siap tetapi kami susun semula untuk menjadi satu ‘arrangement’ baru.

“Sama macam YANA, saya juga berharap ramai yang boleh layan dan dapat menghayati lagu ‘chill raggaeton’ daripada kami dan ramai yang boleh terima lagu ini,” katanya.

Selain karya mereka sebagai penerbit, Adam Eiman, Freddie Laut, Adam Luqman, dan Yonnyboii menyumbang kepada lagu HATI ini sebagai “pengatur.” Lagu oleh HATI mungkin didengari bermula pada 22 Julai jam 12 pagi di semua perkhidmatan muzik digital seperti Spotify, Apple Music, Joox, KKBOX, Deezer dan YouTube Music. Pada hari yang sama, jam 9 malam, lirik video itu boleh diakses di laman web YouTube Universal Music Malaysia.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button